Sunt (si) trainer IT. In cariera mea de pana acum am acumulat cam 7 ani de experienta in training-ul adultilor pe domeniul utilizarii calculatorului. Asa incat am multa experienta si mi-am format pareri autorizate - ca sa le zic asa. Lumea ma asculta. M-am gandit deci sa povestesc cum este sa fii trainer IT, pentru cei ce cred ca este "floare la ureche".
Se zice ca training-ul IT se poate adresa oricarei persoane adulte care doreste sa invete bazele, sa se perfectioneze sau sa se specializeze intr-una sau mai multe directii ale vastului domeniu IT. Suna bine. Dar...
Toate bune si frumoase, atunci cand lucrezi, ca trainer, cu un grup de persoane care se situeaza cam pe acelasi nivel de inteligenta, capacitate de absorbtie a noutatilor, educatie (ma refer la numar de ani de scoala) si au varste oarecum apropiate. De exemplu un grup de oameni angajati - sa zicem - in callcenter-ul unei companii, toti avand intre 25-30 de ani, toti absolventi de studii superioare, si toti utilizatori de nivel incepator-mediu ai calculatorului. Sau alt exemplu, oamenii dintr-un departament de vanzari, care toti au cunostinte medii de utilizare a pachetului Office, toti au studii superioare, si toti au nevoie de perfectionare si mult interes pentru a o atinge. Sau alt exemplu, IT-isti care doresc sa invete sa fie administratori de sisteme informatice. Etc. Astea sunt situatii ideale, cand viata trainer-ului este usoara: lumea asculta, are tot interesul, are rabdare, are acelasi scop si intelege aproximativ cu aceeasi viteza.
Dar ce te faci, ca trainer, cand trebuie sa lucrezi cu o grupa eterogena formata predominant din incepatori carora trebuie sa le ridici nivelul cunostintelor de folosire a calculatorului, de la ZERO la ceva mediu? Sau ce te faci, ca trainer, cand esti pus sa sustii de exemplu un curs de instruire in domeniul administrarii de sisteme, pentru cursanti care ti-au fost prezentati ca IT-isti, dar se dovedeste ca respectivii sunt IT-isti numai "cu numele", pe organigrama vreunei institutii, dar de fapt au cunostinte doar la nivelul unui operator nu prea bun?
Grupul "standard" de oameni care pun la cea mai mare incercare toate capacitatile trainer-ului (rabdare, capacitate de explicare, calm "inghetat" etc.), este de obicei cam asa: un amestec de persoane cu:
- varste foarte diferite, situate intr-o gama larga undeva intre 18 ani si 60 de ani;
- nivel de educatie divers, unii inca la liceu si nu dintre cei buni :(, altii studenti, altii cu studii superioare terminate, altii fiind in varsta dar cu numai 10-12 clase, avand dorinta de a invata ceva complet nou, dar din pacate avand foarte mari dificultati de absorbtie a noutatii - insa compensate prin multa bunavointa;
- interese diferite: unii se afla la training ca sa invete cu adevarat, pentru ca au nevoie, si deci vor fi cursanti excelenti; altii au venit ca sa obtina o diploma pentru ca stiau deja "de acasa" totul dar le lipsea "hartia", deci vor fi rabdatori si vor asculta si ce stiu, si ce nu stiu, pentru a-si atinge scopul; altii au venit cu speranta ca vor obtine diploma fara sa prea invete ceva; altii sunt trimisi de angajatori sub cuvant ca "daca nu inveti calculator, te dau afara" in conditiile in care ei nu au nici un chef; altii sunt foarte tineri si obligati de parinti sa participe la training desi nu au nici un interes propriu in mintea lor si vor bombani ca se plictisesc, ca ei stiau asta, ca ei vor sa plece mai repede etc. etc.
Pai intr-o atare situatie, ca trainer, trebuie sa stii sa tii sub control tot grupul. Sa nu se plictiseasca si sa nu renunte cei care au fost trimisi la training desi stiau deja o buna parte din materialul prezentat. Sa nu intre in panica, sa nu dispere si sa nu abandoneze din descurajare cei care erau la zero si calculatorul i-a ingrozit. Trebuie sa stii sa te faci inteles pe cat posibil de toti. Sa nu te "urci pe pereti" si sa nu te lase nervii in situatiile in care tu ai de explicat ce sunt sistemele de operare, catre oameni care au 60 de ani si 10 clase, in timp ce "colegii de banca" ai acestora au 20 de ani, mananca net pe paine si tasteaza fara sa se uite, si ii pufneste rasul. Sa nu fugi trantind usa si sa nu ridici tonul la nimeni, sa nu "iei la bataie" pe nimeni, atunci cand dupa ce ai explicat cu cele mai clare cuvinte posibile si-ai repetat de mai multe ori, cand intrebi daca s-a inteles, una lume din sala va zice "nu", sau, mult mai enervant, va zice "ma scuzati dar n-am auzit ce-ati spus?!?!?!" - dovada ca dormeau bine de tot.
Ei, cam asa este sa fii trainer.... Cu siguranta rabdarea si calmul iti sunt testate serios de tot si ai momente in care ai vrea sa ii arunci pe geam pe toti mai ales la training-urile de lunga durata. Dar exista macar din cand in cand :), si satisfactii. Ca de exemplu sa vezi cum cineva evita pierderea job-ului pentru ca a invatat de la tine sa umble (mai eficient) cu calculatorul (in general vorbind). Sau altcineva care vine la tine la ceva timp dupa training si iti spune ca si-a gasit un serviciu mai bun, sau ca si-a gasit un serviciu pur si simplu si nu mai este somer. Sau altul care are firma lui, si dupa training vine sa iti spuna ca datorita faptului ca "l-ai invatat calculator", stie sa-si rezolve mai eficient diverse treburi pe care le facea pe hartie, sau platea pe altul sa i le faca pe calculator. Sau altul este fericit ca a putut sa isi scrie rapid, fara ajutor si fara sa dea bani cuiva, lucrarea de licenta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu