t

Pagini ale blogului

vineri, 10 iunie 2011

ecrane LED, ecrane LCD, plasme

In zona cu televizoare din orice hipermarket, suntem asaltati de TV-uri cu ecrane LCD si altele cu ecrane LED. A inceput sa ma enerveze faptul ca nu stiam care e diferenta tehnologica dintre ele, foloseam termenii LED screen si LCD screen papagaliceste, si cred ca majoritatea lumii face tot asa. In aceeasi situatie suntem si cu televizoarele cu ecrane cu plasma. Lumea zice ""mi-am luat o plasma". Dar nu intelegem cum vine aia, ce "lighioana" ne-am luat. M-am apucat deci sa invat cate ceva de pe net, macar asa ca sa am o cat de vaga idee despre semnificatia lor. Este complicat rau, dar acum stiu mai mult decat nimicul pe care il "stiam" anterior. Am aflat asa:

Ecranul LED
LED = acronim pentru Light Emitting Diode.
Fiecare pixel al acestui tip de ecran este compus dintr-un manunchi de LED (*)-uri minuscule, in culorile de baza ROSU-VERDE-ALBASTRU, din care stim ca se formeaza toate celelalte nuante. Fiecare led lumineaza in culoarea rosu, sau verde, sau albastru, impreuna ele reusind sa compuna nuantele de care e nevoie in imagine. Daca ne uitam de foarte foarte aproape la un ecran LED, vom vedea multimi de luminite minuscule.

(*)despre LED-uri aici : http://en.wikipedia.org/wiki/Light-emitting_diode

Ecranul LCD
LCD = acronim pentru Liquid Crystal Display.
In mare spus, imaginea e produsa prin campuri electrice care influenteaza moleculele de cristale lichide.

Ecranul cu plasma
Foloseste o tehnologie prin care ecranul e construit din minuscule celule care contin gaze ionizate (=plasma) incarcate electric. Generatiile de "plasme" mai vechi, cam inainte de 2006, isi pierdeau luminozitatea cu timpul, si de aceea se zicea ca nu e bine sa iti iei "plasma" ca se uzeaza mai repede decat un LCD. Acum, se pare ca problema asta nu mai e valabila, in sensul ca o "plasma" se uzeaza la fel de repede, sau de incet, cum vreti s-o luati, ca orice alt tip de ecran (inclusiv ca cele clasice CRT).

Sursele de informatie din care am extras cele de mai sus, sunt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_display
http://www.adi.tv/sales/faq.html

Dupa cum ziceam.... mi se pare totul destul de complicat, dar cred ca e mai bine sa intelegem macar un pic din aceste obiecte pe care cu totii le avem in casa!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu