t

Pagini ale blogului

miercuri, 6 martie 2013

Pareri sincere despre Windows 8


Scriu cu pisica in poala. Sa vedem daca o sa ma inspire. Este prima oara de cand am atins vreodata un calculator, ca simt nevoia sa "foarfec" un sistem de operare - mai exact interfata lui de utilizator (prescurtat UI de aici incolo). Deci sa comentam interfata lui Windows 8 (atentie, comentarii, NU training!), punand accent evident pe felul in care receptam prima oara aceasta UI si nu avem nici un fel de ajutor in preajma:

Windows 8. 
Te-ai pricopsit cu el. Ti-a fost impus la birou pentru ca asa era calculatorul care ti-a fost pus la dispozitie. Sau ai cumparat o tableta sau un laptop nou dotat din oficiu cu aceasta minunatie :).
Te vad! Stai perplex in fata ecranului de start care-ti arata bucatile de gresie :) sau de ce vrei tu ( = tiles) cu programe sau cu categorii de programe – cel putin asa pare.
Te vad cum te holbezi la el, si te trezesti tu, care folosesti Windows poate de mai bine de 10 ani din viata ta, ca nu mai stii nici de unde sa incepi sa-ti faci treburile, nici pe unde sa ajungi la folderele si fisierele pe care ai vrea sa le faci / sa le folosesti. Si poate cel mai interesanto-stupido-absurd lucru este ca nu mai stii nici de unde naiba pe acest ecran poti sa dai un shut down civilizat la calculator, sau de unde sa deschizi aplicatiile tale de toata ziua, gen MS Office, Paint etc. ! Ferestrele specifice Windows (!) nu mai sunt.
Te vad cum cauti din ce in ce mai turbat (My)Computer-ul, imprimantele instalate, scannerul instalat, sau chiar banala lada de gunoi. Nu-s, iar tu ai treaba si te grabesti. Taskurile care ti-au fost date la job, sau pur si simplu urgentele tale de orice fel, nu te asteapta sa te chiorasti in start screen-ul plin de dreptunghiulete (=tiles) si sa descoperi.
Asadar, cine-a scos ideea ca Windows 8 este poate cel mai intuitiv de pana acum? Pentru noi toti utilizatorii de Windows, indiferent ca suntem incepatori sau sysadmini, cum poate sa fie intuitiva o UI de Windows care nu mai are buton Start si care are inclusiv Shut Down-ul bine pus la pastrare?
Evident ca ecranul de start poate fi customizat destul de puternic, insa comentariile mele destul de furioase se refera la impresia lasata asupra utilizatorului de un prim contact cu Windows-ul 8 nemodificat.
Eu: am inceput sa folosesc prima oara Windows-ul prin 1993. Am folosit de toate, ca IT-ist. Orice a fost nevoie si orice mi s-a pus dinainte. Iar din postura mea de trainer IT, chiar am fost obligata sa trec una dupa alta prin toate versiunile cele mai populare de Windows. Asa incat am lucrat, in ordine cronologica, cu Windows 3.11 (unii din voi poate nici nu ati auzit de el), Windows 95, Windows 98, Windows 2000, Windows Millenium, Windows NT, Windows XP Professional, Windows Vista, Windows 7. Nici unul insa nu m-a scos din sarite asa tare. Parerea mea este formulata - atentie! -  din punctul de vedere al trainerului experimentat, care isi da seama cum privesc incepatorii si oricum multi dintre cei ne-profesionisti in IT, o atare schimbare de interfata. Parerea mea este ca Windows 8 sperie si incurca o vasta categorie de utilizatori. Parerea mea este ca Windows 8 este un adevarat dezastru pentru utilizatorii mai in varsta, care de bine de rau abia au reusit sa stapaneasca functiile de baza ale unui Windows XP. Parerea mea de IT-ist de data asta,  este ca Windows 8 e o strutzo-camila intre un ecran de smartphone si o interfata de Windows 7 simplificata ca grafica incat poate concura ca uratenie cu Windows-urile de pe vremuri (fara efecte smechere la fonturi si la ferestre, fara aero etc.). Mie personal nu imi pasa prea tare de ecranul ala de start cu tile-uri, mie imi este destul de nefolositor, il sar cat pot de repede, si-mi vad de treaba fara el. Mai prost este insa cu lucrurile care tin de domeniul administrarii de sisteme (comentarii despre asta cu o alta ocazie). Consider ca noua UI a lui Windows 8 este dragalasa in principal pentru cei care nu depasesc in folosirea calculatorului nivelul de uitat la poze, ascultat muzici, si frecat menta in retelele sociale. Pentru asemenea activitati, este chiar excelent. Totul este la indemana mai mult decat pana acum. Dar ia sa incepi sa vrei altceva! Probabil ca start screen-ul lui Windows 8 este simpatic pentru copii, care se nasc cu smartphone-urile parintilor langa ei si-s primele lucruri pe care le baga in gura. Dar cand revenim la folosirea calculatorului in scopuri mai inalte (rapoarte, administrare de sisteme, remote connection, vpn-uri etc. - de rezolvat cu deadline-ul deasupra capului), interfata cea dragalasa a lui Windows 8 nu ma mai incanta.
Astept reactii din partea voastra! Comentati !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu