t

Pagini ale blogului

vineri, 15 aprilie 2011

CRM, BPO si alte "minuni" - definitii din lumea IT&C - 2

Am lucrat in, si am colaborat cu, companii "cu fitze". Acolo, desi ne aflam in Romania, se foloseau de zor :) termeni in limba engleza, ca sa nu mai spun de "prescurtari". Asta este situatia, banuiesc ca nu are cum sa se modifice, decat eventual in sensul de a incepe poate sa vorbim direct in engleza...
Din experienta mea stiu deci ca multi dintre noi aud si FOLOSESC termeni precum cei de mai jos, fara sa le fie deosebit de clar ce inseamna ei. Asa incat am ales pentru azi cativa si am extras explicatiile lor:

OUTSOURCING


Este termenul folosit in mod uzual in situatia in care o companie "ia" o parte din activitatea ei, si "o paseaza" altei companii sa o execute. Adesea, outsourcing-ul se refera la activitati legate de partea tehnica, cum este mai ales IT-ul. Multe companii outsource-eaza catre alte companii managementul activitatilor IT, executarea efectiva a acestora, si inclusiv suportul tehnic si help-desk-ul.
In principal, outsourcing-ul are ca obiectiv reducerea costurilor. Pentru "tine ca firma" poate fi mult mai convenabil sa "angajezi" o alta firma pentru anumite activitati specializate, si sa o folosesti atata timp cat ai nevoie, decat sa iti iei oameni angajati. Dar nu o sa discut acum despre aspectele astea...
De obicei, companiile care apeleaza la outsourcing si cele care executa activitatile sunt in aceeasi tara. Dar, daca executantul este in alta tara, dar pe acelasi continent, vorbim de termenul NEARSHORE OUTSOURCING. Iar daca outsourcez o activitate unei companii de pe alt continent, atunci e vorba ca termen de OFFSHORE OUTSOURCING.

BPO
Este acronimul pentru Business Process Outsourcing.
BPO este actiunea prin care o companie "paseaza" catre alta companie responsabilitatea de a desfasura activitati care, altfel, ar fi procese interne. Ca de exemplu: "tu ca firma", angajezi un callcenter sa dea telefoane catre clientii tai, in loc ca acest lucru sa il faca o echipa de angajati de-ai tai, echipa pe care ar trebui in primul rand sa o ai ! Desi prin BPO se poate obtine reducerea costurilor unei companii, este insa implicat un foarte ridicat nivel de incredere intre cele doua parti. De aceea, de multe ori la BPO se apeleaza pentru procese non-critice, "non-core", din companie.

CRM
Provine de la Customer Relationship Management.
Este un termen des folosit in departamentele de vanzari. Totusi, se mai intampla ca unii dintre cei ce folosesc termenul, sa nu il prea cunoasca bine.
CRM reprezinta o colectie de metodologii si aplicatii software care ajuta o companie sa isi gestioneze relatiile cu clientii intr-un mod organizat si eficient. Clientii sunt pastrati intr-o baza de date care este accesibila, pe niveluri de securitate, de catre management, departamentul de vanzari si personalul de la "relatii cu clientii". Arhitectura sistemelor CRM are trei componente mari despre care de data asta nu o sa dau decat numele: CRM operational, CRM analitic si CRM colaborativ.

ERP
Provine de la Enterprise Resource Planning.
Este termenul de specialitate care desemneaza un set foarte larg de activitati suportate de aplicatii software complexe, modulare. Per ansamblu, are ca scop / ajuta la gestionarea (cat mai) buna a partilor importante, majore, ale unui business. Modulele unui ERP pot fi responsabile cu: planificarea productiei, achizitii, mentinerea inventarelor, gestionarea relatiei cu furnizorii, urmarirea comenzilor etc. ERP-urile mari pot contine si module specializate pentru contabilitate / financiar, si activitate de resurse umane.

Un comentariu:

  1. CRM este in primul rand activitatea de management a clientilor.

    Detaliile tehnice sau de structura sunt doar operationale.

    RăspundețiȘtergere